MALI MARKETINŠKI TRIKOVI


ČAVLI

                Krećemo s prvom pričom. Vlasnik ste male trgovine vijčanom robom. Da li možete poboljšati ponudu bez posebne muke i velikih ulaganja?

Slika 1
                Promotrite sliku 1; klasično pakiranje čavala u kartonskim kutijama namijenjenim za prodaju „na kile“. Desetak vrsta čavala, desetak kutija negdje na polici u trgovini… Zarada nekoliko kuna po kilogramu.

Slika 2
                Kako povećati zaradu na tako neuglednom i „svakidašnjem“ proizvodu? Jednostavno: pročešljati ćemo bliže tržište u potrazi za ambalažom po pristupačnoj cijeni (kartonske kutije sa tiskom, blister ambalaža, PVC vrećice…). Odabrat ćemo blister pakiranje sa kartonskim podloškom na kome će biti tisak. U većini slučajeva potrebe će zadovoljiti standardna blister ambalaža čija cijena nije velika.
                Zatim ćemo osmisliti grafičko rješenje kartonskog pokrova. Pogledajte sliku 2. Ovo je desetminutni uradak bez previše obzira prema kvaliteti; potrebno je dodati logo vašeg poduzeća i odabrati povoljnu tiskaru. Naravno, umjesto tiskane veličine čavala može se ostaviti prazno polje u koje će se veličina naknadno upisivati pečatom, pisačem ili naljepnicom. No za „profesionalni“ izgled naljepnice i ručno dopisivanje nisu poželjne; prikladna ambalaža prema potrebi se može tiskati i kod kuće na tintnom pisaču i prikladnom papiru!
                Pogledajmo aluziju grafičkog rješenja! Iako se radi o najobičnijim čavlima, pažnja je usmjerena na njihovu snagu i kvalitetu. Zatim, dodani su i klasični marketinški trikovi: opis namjene „za drvo i kompozite“ (ovo „kompozite“ zvuči stručno i uvećava važnost čavla zbog „specijalne“ primjene iako, ruku na srce, svakim čavlom možemo zabiti „kompozitnu“ OSB ploču na krov). Nadalje, pri prikazu mase upotrijebljen je slijedeći trik: masa u kilogramima. Naime, čavli se prodaju na kilograme, jer su od čelika i teški su. Da smo naveli „100 grama“ – na grame se prodaju lijekovi. Za „10 dkg“ aluzija bi bila narezana salama. Međutim, iako je 100 g, 10 dkg i 0,1 kg isto, čavle smo oduvijek kupovali na kilograme pa bi potencijalnu mušteriju grami i dekagrami podsvjesno mogli odvratiti od kupovine.
                Slijedi „stručan i tehnički“ opis materijala od kog su izrađeni (istina, neka mi struka ne zamjeri što sam proizvoljno odabrao marku čelika, u stvarnosti bih se potrudio i doznao pravi podatak). „Plemeniti čelik“ i broj iza njega u stvari su tvornička oznaka za marku čelika iz kog je izvučena žica od koje su pak izrađeni čavli! Nema laži niti prevare, čelik je plemenit jer je „oplemenjen“ u čeličani, a to što smo saznali vrstu materijala obične čelične žice i naveli je na pakiranju samo povećava „vrijednost“ proizvoda!
                I dalje se nabrajaju „stručni“ podaci o upotrebi: za vanjsku i unutarnju upotrebu! I opet ne lažemo, na stručan način smo naznačili područje primjene čavala! (pitam se gdje se još čavli mogu upotrebljavati osim unutar i izvan prostorije?).
                Zatim slijedi aluzija na „ručno“ punjenje! Naime, od nekad je ručnom radu pridavana veća vrijednost od serijske proizvodnje. Stoga će napomena o ručnoj kontroli i punjenju kod mušterija podsvjesno naići na plodno tlo (jer kupci ne znaju da se pojam „ručnog punjenja“ sigurno ne odnosi na naprednu tehnologiju već na nekog jadnog šegrta u kutu skladišta koji važe i pakira čavle…).
                I na kraju, dimenzije! Čavli od 6,5 centimetara (popularne „šestice“). Međutim, u strojarstvu je mjerna jedinica milimetar, pa bi mjere u centimetrima bile krajnje neprofesionalne! Pomičnim mjerilom saznali smo još jedan vrlo bitan podatak: debljinu žice iz koje su čavli izrađeni! Naravno, vrijednost izražena u desetinkama milimetra doprinosi ozbiljnosti proizvoda!
                I na kraju, britanska mjera za čavle i mjera u inčima, koju vrlo lako doznamo na Internetu, dodatno povećava aluziju na široku međunarodnu upotrebu našeg proizvoda…
                U čemu je poanta ove priče? Tko su potencijalni kupci navedenog pakiranja? Prije odgovora malo matematike: kilogram čavala u veleprodaji iznosi 10 kn, dok u maloprodaji iznosi 17 kn. Zaradu je lako izračunati. Međutim, 0,1 kg čavala iznosi 1 kn, ambalaža iznosi dodatnih 1 kn, neka je i trošak pakiranja 1 kn, što ukupno iznosi 3 kn. Maloprodajna cijena pakiranja iznosi 10,99 kn ali je „u tijeku akcija“ i cijena iznosi 5,99 kn. Na kilogramu čavala u rinfuzi zaradili smo 7 kn, na 0,1 kg pakiranih čavala zaradili smo 3 kn, što za kilogram iznosi 30 kn ili 428% zarade! Zarade na ISTOM proizvodu! Naravno, troškovi pakiranja mogu se i izuzeti od ukupnog iznosa troškova.
                Zapravo, čavli u „rinfuzi“ prodavat će se i dalje, na veliko. Građevinari i izvođači radova nisu ciljana klijentela za navedene proizvode. Potencijalni kupci su obični ljudi koji su došli u trgovinu s namjerom kupnje nekog njima potrebnog proizvoda, ali su prolaskom kraj police na istaknutom mjestu u trgovini zapazili bombastičan natpis o velikoj akciji – prodaji pakiranih čavala (naravno, iznad police bi bio i reklamni pano sa sličnim grafičkim rješenjem kao i na pakiranju uz reklamni slogan: „NAJBOLJI SU ČAVLI TITAN – JER JE SVAKI OD NJIH BITAN“, ili nešto slično tome). Vjerujte, jedan dio kupaca sjetit će se da bi mu čavli dobro došli zbog popravka drvene ograde, zabiti dasku na krovu, ali se zbog toga ne isplati kupovati čitav kilogram…  Naravno, većina potencijalnih mušterija ne bi se ni sjetila da treba čavle ako ih ne bi zamijetila izložene na polici!
                Isti proizvod, četverostruka zarada! Razlika je samo u načinu prodaje – ambalaži i pristupu. A pristup je odabran na osnovu poznavanja navika i razmišljanja potencijalne klijentele.

JAJA


                Ovo je idealna tema za mene: kao gradsko dijete znam kako izgledaju kokoš i jaje, ali o nesilicama i proizvodnji jaja nemam blage veze.
                Ali, da sam nekim čudom postao mali proizvođač jaja sa registriranom prodajom na tržnici, mudro zaključujem da bi jaja za prodaju morala biti pakirana u kartonskoj ambalaži. I to je to.
                Tu nećemo puno razglabati. Prodajemo jaja na tržnici zajedno s još desetak proizvođača – prodavača. Kako povećati šansu za prodaju?
                Kutije za jaja su neugledne jednobojne kartonske kutije. Zarada na jednoj prodanoj kutiji je mala, stoga nam je i manevarski prostor za marketinške uratke vrlo ograničen. Kutije sa tiskom, naročito u malim serijama, sigurno bi bile preskupe i neisplative. Zbog toga si pomognimo sami.
Slika 1

                Promotrimo sliku 1: koje pakiranje jaja vam više upada u oko? Koju kutiju bi odabrali? Vjerujem da desnu.
Slika 2                                                                                               Slika 3
                Na slici 2 prikazana je naljepnica koju jednostavno nalijepite na kutiju, i neugledni sivi karton poprima izgled ozbiljnog proizvoda (naravno, na naljepnici moraju biti ispisani i podaci o proizvođaču itd.)! Ali, rekli smo da je tisak preskup, kako tome doskočiti?
                Naime, na tržištu postoje jeftine naljepnice formata A4 namijenjene za tintni pisač. Iz jedne A4 naljepnice mogu ispasti 3-5 naljepnica za kutije za jaja. Dovoljno je osmisliti grafičko rješenje, ispisati ga pomoću pisača na naljepnice, razrezati ih na prikladnu veličinu i nalijepiti na kutije. Odabirom dizajna – grafičkog rješenja koje ne zahtijeva veliku potrošnju tinte prilikom ispisa (puno „bijelog“) cijena jedne takve naljepnice biti će oko 50 – ak lipa, ako ne i manje.
                Slika 3 je prikaz rješenja ambalaže za ciljanu skupinu kupaca – domaćice. Naime, velika jaja pogodna su za kolače, nadasve ako su kvalitetna. Ako ste uvjereni u kvalitetu najveća jaja klase A i veličine XL mogu se prodavati po nešto višoj cijeni – sa naznakom na ambalaži da su (primjerena) za kolače. Nadalje, razmislite o pakiranju najkvalitetnijih jaja u kutijama po 6 komada.

Slika 4
                I na kraju, još jedan sitni detalj (slika 4): uz uvjet da zadovoljavate uvjete, prikazani "dodatak" zasigurno će povećati potražnju za  proizvodom!
                Zaključak: uz malo marketinškog truda vaš proizvod će postati zapažen, a kao takav i poželjan za kupnju. Vjerujte.







POLICE



Slika 1


                Zamislite situaciju: želite na zid u garaži ugraditi četiri police, te se raspitate kod dva obrtnika. Prvi vam odmah daje ponudu napisanu kemijskom olovkom na komad papira (slika 1). Drugi vam kroz sat vremena pošalje ponudu putem maila (slika 2). Pod uslovom da je cijena ista, koja bi bila vaša odluka?







   Slika 2
                Koja je razlika u ponudama, i što iz njih možemo zaključiti?
                Kao prvo – pristup. Četiri police i nisu neki velik posao, što znači da ni zarada nije velika. Odnos obrtnika kojima je u interesu isključivo zarada prema mušterijama od kojih baš neće biti koristi očitava se kroz pristup budućem poslu; malodušnost, arogancija, ignoriranje, ubjeđivanje u potrebu za povećanjem obima poslova i slično.
                Kao drugo – odnos prema poslu. Ozbiljan obrtnik će svaki posao shvatiti ozbiljno, bez obzira na obim ili količinu. To saznajemo iz ponude na slici 2, iz koje će i najveći laik zaključiti da se radi o profesionalnom pristupu i razradi strategije – poslovnog plana (iako je za spomenuti uradak potrebno najviše nekoliko minuta).
                Kao treće i najvažnije – odnos prema potencijalnoj mušteriji. Vaš trud oko kvalitetne ponude budućoj mušteriji najviše govori o profilu vas kao obrtnika. Uz to će izvježbano oko zamijetiti i spektar znanja i sposobnosti – za spomenutu ponudu, iako je njena izrada jednostavna i kratkotrajna, potrebno je znanje iz više polja informatike: grafička obrada, obrada podataka i sl.
                Ponuda na slici 2 nije nikakav bauk niti je komplicirana za izradu, naročito ako se kao obrtnik služite računalom i programima za dizajniranje. Za izradu takve ponude potrebno je tek nekoliko minuta u slučaju gotovih predložaka u koje se samo unose željeni podaci. Na spomenuti način bi za projektiranje cjelokupnog kuhinjskog namještaja bilo potrebno otprilike sat vremena, a uz fine detalje najviše dva. 3D prikaz sigurno će očarati i oduševiti svaku potencijalnu mušteriju.
                Zašto takav pristup? Htjeli mi to priznati ili ne, to su normalni moderni trendovi koji u neku ruku štete obrtnicima; manja specijalizirana poduzeća zapošljavaju više radnika, a uz njih i dizajnere kojima je rad u grafičkim programima svakodnevan. Stoga su takva poduzeća konkurentnija, profesionalnija i sve više preuzimaju posao manjim obrtnicima.
                Što učiniti? Ovo je samo jedan banalan primjer profesionalnog odnosa prema poslu i mušterijama. Istina, za obrtnike će uvijek biti posla, no metoda kemijske olovke i crteža na papiru nikako nije put prema prosperitetu i uspjehu. Konstantno informatičko usavršavanje, nekoliko minuta truda i vi postajete konkurentni, u trendu, i nadasve postižete sliku o sebi kao vrlo ozbiljnom, sposobnom i profesionalnom obrtniku.




APARTMAN


                Kako iznajmiti apartman na moru a niste rođeni pod sretnom zvijezdom? Naime, vaš apartman nije uz samu obalu (10 minuta hoda), nalazi se u malom i neatraktivnom mjestu bez zanimljivosti i znamenitosti, objekt u kom se nalazi apartman starije je gradnje i nije za isticanje na fotografijama…
Slika 1


                Naravno, navedeno ne umanjuje vrijednost vašeg apartmana. Kao što vidimo na slici 1 unutrašnjost je standardno i ukusno opremljena te će zadovoljiti zahtjeve prosječnog niskobudžetnog turista. Pod pojmom „niskobudžetni turist“ podrazumijevamo prosječnu obitelj koja želi provesti desetak dana godišnjeg odmora u apartmanu kako bi ekonomično iskoristila sredstva kojima raspolaže.
                No, postoji problem: mjesto je malo i turistički nezanimljivo, uz to je smješteno na manjem otoku koji najčešće posjećuju vlasnici nekoliko vikendica i stalni gosti – „povratnici“. Nadalje, u vašem malom mjestu nalazi se samo jedan kafić, dućan i dvije – tri klupe na kojoj domaćini prodaju svježe voće i povrće. Nema crkvu, nema starina, nema ničeg zanimljivog čime bi mogli skrenuti pažnju potencijalnih gostiju. Registrirali ste djelatnost, objavili ste ponudu na stranicama otočke turističke zajednice (slika 1), ali se ona izgubila u velikom broju ponuda sa atraktivnijim fotografijama apartmana u većim mjestima, u blizini mora itd.
                Kako otkloniti nedostatke? Kako privući pažnju potencijalnog turista? I uz to, naravno, držati se jedino istine, bez marketinških podvala? Maleni trikovi su dozvoljeni, ali pod uslovom da nije izmišljena ili preuveličana niti jedna činjenica u ponudi.

 

 Slika 2    

                Kao prvo, vaše mjesto je uz more! Ponesite digitalnu kameru i učinite nekoliko fotografija privlačnih dijelova obale u blizini vašeg mjesta. Zatim, isto učinite i sa brodicama u maloj lučici u vašem gradiću. Pošto nema znamenitosti kojom bi privukli turiste uslikajte i klupu sa voćem i povrćem. I na kraju odaberite nekoliko fotografija unutrašnjosti vašeg apartmana. Tu se pridržavajte „trikova“ – ne slikajte kupaonu osim ako nije prvoklasno uređena ili ako ima perilicu rublja (perilica mora biti na slici, ali ne u prvom planu. S tim naglašavate opremljenost kupaone). Ne slikajte kuhinjske uređaje (ne naglašavajte potrebu za kuhanjem). Odaberite najugodnije i najtoplije fotografije, i krenite sa izradom grafičkog rješenja.
                Slika 2 prikazuje ideju koju uz malo truda možete učiniti u vašem računalu opremljenom standardnim programom za obradu slika. Zamišljena je u obliku razglednice (ne bi bilo loše ispisati ih na foto – papiru i pokloniti gostima na odlasku, ili ih ostaviti u turističkoj organizaciji. Naravno, sa druge strane navedite podatke o vašem mjestu, apartmanu i ponudi).
                Zašto izgleda baš tako? I na što ciljamo? Da bi bilo jasnije, prije objašnjenja krenimo sa marketinškim „sloganom“ ponude koji će prvi privući pažnju turista. Pošto je vaše mjesto Bogom dano takvo kakvo je, iskoristimo njegove prednosti: ako nema previše turista, znači da je mjesto relativno mirno. Moj slogan glasio bi: Apartmani „Adriana“ – Jadran kakav je nekad bio. Zašto? Na opisani način aludiramo na nostalgiju turizma iz prošlih vremena, kad nam je jedini cilj bio odmor i kupanje. Taj bi slogan mogao privući klijentelu starije životne dobi, ali svaki gost je dobrodošao, naš je cilj popuniti kalendar i ostvariti dobru posjetu. Evo kako bih sročio ponudu:



APARTMANI „ADRIANA“ – UŽITAK U JADRANU KAKAV JE NEKOĆ BIO!
                Ako ste siti svakodnevne buke i užurbanosti, potražite odmor u našem malom mistu! Pronaći ćete skroman gradić u kome će Vaše ljetovanje biti prožeto spokojem i mirnoćom, a uspomene na dane odmora vraćat će vam mirise mora i soli sa male pjeskovite plaže u sjeni prastarih borova. 
                Apartmani „Adriana“ nalaze se na desetak minuta lagane šetnje kroz pitoreskne uličice od plaže i tržnice na kojoj će vas ljubazni domaćini obradovati ponudom isključivo domaćeg voća i povrća. Apartman je opremljen klima – uređajem, televizijskim prijemnikom i mogućnošću priključka na Internet. Kao domaćini iznimno smo susretljivi te smo Vam osigurali parkirno mjesto u hladovini, korištenje roštilja u dvorištu u bilo koje doba dana, kao i uživanje u tišini noći u udobnim naslonjačima na prostranoj terasi.


                I nakon opisa istaknite opće podatke: „Tip apartmana: dvosobni 4+1, 3*…“ sa cijenom boravka – noćenja, uvjetima itd., ali isključivo u obliku jednostavne tablice.
                Sad se vratimo na sliku 2. Kao prvo, grafičko rješenje je „maglovito“, to jest rubovi fotografija nisu uočljivi i oštri. Zašto? Opet se radi o triku: ako je nešto nejasno (ili neobično), to nam potiče znatiželju. Znatiželja nas tjera na podrobnije osmatranje, a osmatranjem uočavamo detalje. Iako smo ubacili tri fotografije apartmana, one nisu u prvom planu već su utopljene u cjelinu. A u sklopu cjelovitosti zapažamo malenu lučicu, idiličnu uvalu sa brodicama, prekrasno plavetnilo mora, što nam kao cjelina podiže i dojam opremljenosti apartmana. Nadalje, pružamo i informaciju o opskrbljenosti voćem i povrćem, a dodana je i mala, nejasna karta sa oznakama mjesta gdje se apartman nalazi, centra i plaže, sa čim aludiramo na našu iskrenost o udaljenosti plaže od mora. Za pozadinu smo postavili sliku pješčane plaže koja je u biti najjači adut ponude, ali je namjerno nismo istaknuli u prvi plan – na ovaj način zainteresirani sami dolaze do zaključka.
                Uz to smo pridodali i ponudu – opis u nekoliko slikovitih rečenica u kojima smo na indirektan i ublažen način spomenuli udaljenost od mora, i lijepim riječima dodali važnost i značaj inače uobičajenim elementima ponude.
                Navedeni primjer je pokušaj izvlačenja maksimuma iz minimuma. Uz to, ponuda je ostvarena na „pošten“ način, bez prikrivanja nedostataka, preuveličavanja ili iznošenja netočnih ili lažnih podataka. Vjerujem da smo na opisani način uspjeli skrenuti pažnju na ponudu i znatno povećati šanse za dolazak gostiju.

STAN


Slika 1


                Evo još jedne nesretne situacije. Zamislite da prodajete svoj dvosobni stan. Kako bi izgledao oglas? Najvjerojatnije kao na slici 1.
                Zašto je situacija nesretna? Zbog toga što je stan u starijoj zgradi, na četvrtom katu, a od „novotarija“ jedino je spomena vrijedno etažno centralno plinsko grijanje. Stolarija je drvena, zadnja adaptacija bila je prije nekoliko godina pri čemu ste oličili prostorije i obojili stolariju. Kako sročiti oglas?
                I dalje ćemo se držati metode „poštenog“ marketinga – bez laži, prijevara i podlih smicalica.

                Slika 2
                Da bi sročili upadljiv i zanimljiv oglas pronađimo što od prosječnosti našeg stana možemo izdvojiti kao prednost? Da vam olakšam, pogledajte sliku 2; koristimo iste fotografije, ali smo malo „oplemenili“ sadržaj oglasa.
                U prvom redu spomenuli smo etažno plinsko grijanje, što je u današnje vrijeme jedna od velikih prednosti radi manjih životnih troškova – niže cijene grijanja. No, uz to smo naglasili i upotrebu gradskog plina za kuhanje, te da je kuhinjska slavina za toplu vodu priključena na plinski bojler. Na taj način otklonili smo potencijalnu zabrinutost budućih mušterija o eventualnom tegljenju plinskih boca na četvrti kat
                Nadalje, navodimo kako je stan nedavno oličen i kako je obojena stolarija; tom tvrdnjom aludiramo da je stan odmah spreman za useljenje, bez potrebe za adaptacijom.
                Treću prednost našli smo upravo u starosti zgrade: uvriježeno je mišljenje kako je nekadašnja kvaliteta stanogradnje daleko veća nego današnja. Naglašavanjem zidova od pune cigle postižemo dojam kvalitetne i čvrste gradnje, koju je današnjim pregradama od gipsanih ploča jako teško dokazati. Nadalje, iako se heraklit ploče postavljaju kao podloga za žbuku, samim naglašavanjem činjenice da se na vanjskim zidovima nalazi heraklit, kod laika ćemo dodatno povećati dojam o kvaliteti gradnje i materijala koji su pri tome korišteni. Naravno, „stručno“ objašnjenje o heraklit pločama debljine 5 cm daje dodatnu ozbiljnost našoj ponudi.
                Naredna tvrdnja o hrastovom parketu samo uvećava vrijednost stana – u narodu prevladava mišljenje kako je parket najkvalitetnija podna obloga. Iako su podovi obloženi parketom u većini stanova iz tog razdoblja, mi smo nezamjetnu činjenicu iskoristili kao prednost!
                Naglasak o odličnom rasporedu prostorija ublažava mišljenje o stanovima kao skučenim životnim prostorima. Napomenom o površini dnevnog boravka od 20 m² stječemo dojam prostranosti i prozračnosti. Dojam o veličini prostora i kvalitetnom rasporedu prostorija pojačava i tvrdnja o odvojenosti kupaone i zahoda! Činjenica koja svakako daje pozitivne bodove ponudi za stan koji želimo prodati.
                Podatak o dva balkona: u načelu, balkoni ulaze u kvadraturu stana i dižu mu cijenu, uz upitnu svrsishodnost i isplativost. Zamislimo da naš stan ima dva balkona: malu lođu s pogledom na park i veći balkon prema uličnoj strani zgrade. Zašto ne bi i tu situaciju istaknuli nama u korist? Naravno, uz značajan „dodatak“ da se s manjeg balkona pruža pogled na park (aluzija na prirodu i mirnoću), dok balkon s ulične strane pruža osjećaj intime zbog zaklonjenosti od znatiželjnih pogleda s ulice. Naravno, tvrdnje moraju biti opravdane i objašnjive.
                I tek na kraju dolazi  cijena, ali i podatak da se stan nalazi na četvrtom katu (podatak koji je „umaskiran“ u adresi za upit). Prikazani tekst će kod ozbiljnog kupca zasigurno potaknuti znatiželju, te će našoj ponudi dati vrlo visok prioritet u gomili sličnih oglasa. Naravno, na opisani način povećali smo broj potencijalnih kupaca, samim tim i broj posjeta i razgledavanja stana, i kao produkt značajno smo povećali šanse da prodamo stan.
                Koji je zaključak? Odabirom pristupa baziranog na poznavanju tržišta (u ovom slučaju očekivanja i želja potencijalnih kupaca) tek smo pomoću male dorade i prilagodbe teksta usmjerili pažnju prema detaljima kojih u većini ponuda nema, a mogu biti i te kako zanimljivi pa i prevagnuti pri odabiru u našu korist. Iako fotografije puno govore same za sebe, dodavanjem pažljivo biranih rečenica ističemo nevidljive ili svakidašnje detalje i dajemo dojam o velikoj ozbiljnosti ponude. Na taj način izdižemo se iz prosječnosti, postajemo uočljivi, a kao takvi i potencijalno zanimljivi i vrijedni pažnje.
                Kad smo već kod pažnje, zašto ne bismo uvodnu fotografiju oglasa – ponude ili plakat (koji zajedno s podacima ne mora biti veći od formata A4) učinili kako pokazuje slika 3? 
Slika 3